Vårtermin

DSC_0057DSC_0066DSC_0027DSC_0054DSC_0019DSC_0022Vårterminen ja. Är plötsligt mitt uppe i den! Peppar med nytt datorfodral från Pantone, blommor och färgglada pennor i ett litet skrivbordsstilleben. Den här terminen läser jag en kurs om ”reproduction and the law”, en psykologikurs och en om politisk teori. En himla bra kombo! Och allt känns så mycket lättare nu när man är varm i kläderna.

Min reproduction-professor är världens finaste feminist-tant som själv pluggat på Berkeley när hon var ung. Hon vet allt om aborträttigheter och homosexuellas rätt att ingå äktenskap – och hon är väldigt öppen med sin egen politiska ståndpunkt. Sånt förekommer ju nästan aldrig på svenska universitet. Men jag gillar det eftersom hon är så passionerad (och eftersom jag oftast håller med). Hon kan dessutom dissa USA:s högsta domstol med sån enorm juridisk skärpa samtidigt som hon på ett personligt plan är alldeles genommjuk och rar. Precis sån som jag vill bli när jag blir tant, med andra ord.

Politisk-teori-professorn är samma som jag hade i rättvisekursen förra terminen. Hon fortsätter att briljera.

Psykologiläraren är en ung forskare med viss förkärlek för biologi. En gång tog han med sig en riktig, mänsklig hjärna till föreläsningen. Jag blev chockad och rädd. Men nu vet jag massor om hur hjärnan fungerar och hur det går till när det skickas kemiska signaler härs och tvärs genom olika neuroner. Hoppas jag får användning för detta någon gång.

Nu måste jag återgå till midterm-plugget!

 

8 comments

  1. Lisa

    Vill bara säga att jag läser din blogg och tycker att det är väldigt roligt att få höra om Berkley och dina studier och vardagen där borta. Tack för att du delar med dig!

  2. Karin

    Hjärnkunskapen får du säkert nytta av. Till exempel varenda gång framöver som du tänker; ‘vad fick jag det där ifrån?’ Nu kan du ju transportsträckan.🙂 låter för övrigt som fina kurser!

      • karin

        Det är fint i la France och om en vecka har jag februarilov (i mars ja, men jag är nöjd även om lovets namn inte matchar månadens) och då ska här utforskas! Och ätas! Den här bloggen har för övrigt fått mig att direkt associera cupcakes och fina bakverk till dig. =)

  3. the berkeley blog

    Åh! LOV!!! Lov som lov, tycker jag. Det är inte så noga om det blir lite fel i namnet😛 Utforska på, för mig med. Jag tycker det låter fantastiskt om det finns starka neuronförbindelser i din hjärna mellan cupcakes bloggiloggen mig. En riktig ära😀 Ät och njut!❤

  4. Linnéa

    Skönt att höra att det känns bättre denna gången🙂 och vilka fantastiska pepp-saker du fixat! Det låter som riktigt intressanta kurser dessutom🙂 Lycka till❤

Kommentera

