Det grönare gräset på andra sidan Atlanten

bild-1Det är vår i Kalifornien. För längesedan. Det har egentligen aldrig blivit vinter. Vilken lyx va? Men så inser jag att det inte är samma sak när man inte gått och längtat i sju månader. Här har ju våren kommit helt frivilligt och utan att tro att den är nåt.

Jag klagar förstås inte. Men när det blir vår i Sverige har jag alltid gett upp hoppet för längesedan – bittert förlikat mig med tanken på att det väl inte blir nåt den här gången. Man har tvingat sin kropp att vakna så många mörka morgnar, misshandlat sig själv så länge och så innerligt. Man har inte vilat med resten av naturen och man vet att det är fel. Därför tror man inte att det är sant när man tycker sig se ljusgröna babyblad på Södra Esplanaden och folk som rastar hunden i jeansjacka. Det tar tid att smälta. Men tid får man, för alltihop händer i slowmotion (ja det är så jag minns det). Man kan verkligen njuta – länge och innerligt. Måste oftast gråta en skvätt. Kanske ner i minipenséerna som man just planterat i nån gammal framrotad kruka. Man hade glömt hur det är när solen värmer inifrån, från mellan revbenen, och man konstaterar att det eventuellt är universums skönaste påminnelse.

Men vad är det egentligen för dumhet, den här som gör att man inte kan uppskatta det man har till fullo? Jag vet inte. Men jag tror att den där intensiva vårlyckan får man bara när man verkligen förtjänat den. Grattis till er hemma i Sverige. Ni kanske tror att ni skulle vilja göra er av med årstidsjävlarna, men ni vet inte bättre. Och nu tänker ni: ”Att hon inte har vett nog att njuta av det kaliforniska klimatet! Stackarn, hon vet nog inte bättre.”

6 comments

  1. Mayra

    Google Translate is not doing a good job but I am intrigued by this post, especially as a native Californian. I am totally going to ask you about your thoughts on spring and the seasons in general when I see you😉

  2. Emilie

    Ahhh – när snön åter faller och det snart är 1a mars, önskar jag att våren bara var här (även om den smygit sig fram i hemlighet)… Hemma i Sverige (& i Dk) väntar vi alltså fortfarande spänt på den ”intensiva vårlyckan”, men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge 🙂
    NJUT!!! PUSS!!!

Kommentera

