The Guide

Nu verkar det som att vissa vart lite nyfikna på vem jag är och vad jag egentligen håller på med. Detta är frågor som inte är helt lätta att besvara, men jag tänkte göra det enkelt för mig, här kommer en miniguide till nya bloggläsare!

Jag heter Elisabeth och är 23 år. Jag pluggar juridik i Lund och är ihop med Daniel som forskar. Nu är jag utbytesstudent på University of California, Berkeley (läs mer om hur jag känner inför skolan här!) medan Daniel gör sin postdoc i San Francisco. Det är alltså så jag lyckades ”få med” honom! Jag bor i ett kollektiv (läs mer om det här!) på campus medan Daniel bor i en lägenhet i SanFran. En vanlig dag går jag i skolan, tar hand om workshifts i mitt kollektiv och äter middag med tjejerna i huset. Pluggar mycket! Vi kände inga innan vi flyttade hit men har nu fått en fin samling vänner. Tveka inte att fråga i kommentarsfältet om ni undrar något mer.

DSC_0251

4 comments

  1. Nina

    Hej Elisabeth!
    Kul att få veta mer om dig. Han ser så himla söt ut, din kille. Ni är SÅ fina ihop.
    Så jag undrar väl egentligen bara: Är rosettringen i inlägget ovan en förlovningsring och isåfall när är det dags?!?

    PS. Jag är gärna tärna, om du inte har någon annan kandidat.

  2. the berkeley blog

    Haha. Hej Nina! Det är alltid lika roligt att få kommentarer och frågor från läsare. Jag får ju dock så många att jag knappt hinner läsa alla! Men vill gärna passa på att dementera uppgiften om att en förlovning skulle vara på gång. Det är lite galet vad folk kan få för sig bara för att man är proffsbloggare…😉
    Kram

  3. filippaedghill

    Hejsan!
    Jag är en tjej som ska göra praktik i San Fran som en del av min utbildning och har äntligen kommit så långt att det är dags att börja leta boende. Men jag upptäckte att det är svårt! jag fick tipset att kontakta dig. jag har läst det inlägget du skrivit om ditt boende och det verkar ju jättemysigt. hoppas att det är lugnt om jag ställer lite frågor. Vad betalar man i hyra för att bo där? skulle det fungera att pendla in till San Fransisco därifrån? Kan även passa på att fråga om du kanske vet någon, kanske nån av dina amerikanska vänner som hyr ut ett rum eller så inne i San Fransisco. Allt är av intresse för mig! kramkram, bra blogg!
    filippa.edghill@gmail.com

    • the berkeley blog

      Hej Filippa! Grattis till praktikplatsen! Jag bor i ett Berkeley Student Cooperation-hus (www.bsc.coop) och det kostar ungefär 5000 kr i månaden. Fem timmars hushållsarbete i veckan samt delat rum är dock ”part of the deal”. Det går bra att pendla till SanFran även om det inte är idealiskt. Men ett problem i ditt fall kan vara att man måste vara heltidssstudent på college för att vara behörig, och jag misstänker att du inte kommer vara inskriven på något college under din praktik? De flesta av mina amerikanska vänner är de jag bor med på mitt co-op, så tyvärr vet jag för tillfället ingen som hyr ut rum. Men jag ska hålla ögonen öppna! Och antar att du kollar http://www.craigslist.com? Det är som svenska Blocket. Lycka till! /Elisabeth

Kommentera

