Min gamle vän Tentaångesten

IMG_0989

Såhär i tentatider får jag alltid en stark instinkt att vilja fly. Att med alla mina förtvinade muskler och dallrande små cupcakekilon ta sats och springa ifrån faran över skog och äng, som om jag då hade en chans att överleva. Det finns något älskvärt med den missuppfattningen. Som instinkt är den dock fullständigt dysfunktionell, ja rentav kontraproduktiv. Särskilt när faran består av ett antal tentor som man måste ta sig igenom.

I samma ögonblick som jag förstår att det inte går att fly, tränger nästa behändiga lilla schimpansarv ivrigt fram: Gråten. Gråten och uppgivenheten. Väntan på att någon ska komma och rädda mig. Inte heller detta är en särskilt framgångsrik metod.

Sedan kommer längtan. Min återkommande dagdröm är känslan av att ha landat på Kastrup i juni; att få strutta ut ur flygplanet i några neonfärgade amerikanska gymnastikskor och gå längsmed det blanka parkettgolvet mot taxfree, plocka ner väskan från rullbandet och slänga upp den på nån hjulbent men ledig vagn; komma ut i ljuset på andra sidan tullen. Jetlagen. Lättnaden. Lyckan! Åka hem i bil på sommarasfalt och alla träd längsmed vägkanten är ljusgröna, vi svischar över bron med Öresunds stålgrå vågor under oss och jag är matt och trött och allting är äntligen över.

Det är bara det att jag först måste igenom allt.  Och där kommer flyktinstinkten och kort därpå gråten, igen. Ett fascinerande kretslopp, detta.  Imorgon bitti skriver jag min första final. På onsdag eftermiddag min andra. Jag måste förbereda tio (!) olika uppsatser i ämnen jag inte känner att jag behärskar. På engelska. Herregud, hur ska detta gå. Hur?

 

14 comments

  1. karin

    Jag tycker att du skulle döpt inlägget till ”min gamle vän cupcakesen” istället och fokuserat på vilka underbara sådana du kan unna dig extra många av så här i tentatider. Men du har min fulla förståelse och medkänsla. Och jag tror på dig, du kommer fixa det här utmärkt! Jag ska hålla alla mina tummar för dig och dina tentor, både i morgon och på onsdag.

  2. Artur

    Det kommer att gå bra , du kommer att hitta dörren till det rätta inre rummet i dig och den ska stå öppen . Du kommer att klara det.
    Tänker på dig
    Kram
    Pappa

  3. kitten

    Hej älskade finis, allting kommer gå bra, jag vet det, tänk att jag är där och andas med dig och lugnar dig, önskar innerligt att jag kunde skriva de där nedrans finalsen till dig och du bara kunde ligga under täcket med alla dina cupcakes som du är så värd och att vi sen kunde gå ut på stan till de där lilla glassstället inne på westfield som blivit ” vårt”🙂 Gushi är bäst, ingen protest, protesten försvann INTE och gushi vann🙂

  4. lidia dayan

    Kära lilla älskling, Om jag hade kunnat hjälpa dig, skriva uppsatsen, lätta på bördan…varje gång man ska bli bedömt, ush! Jag sänder en lång varm kram, mamma älskar dig och ser fram emot när det är som vanligt igen för dig🙂

  5. Nina

    Hoppas du mår någorlunda bra, där du sitter och tentavåndas, kanske precis just nu. Medan du sitter vid din träbänk och knåpar ner ord på främmande språk är det här vad jag har omkring mig:
    – INGENTING. Det är mörkt ute och har varit det i massa timmar redan.
    – Mina blöta strumpor eftersom jag nyss var ute och det är slask överallt.
    – Min blåaktiga hy som har spruckit som en elefants eftersom det är så KALLT.
    Det här blev årets konstigaste pepp. Ville bara säga att jag fattar att du längtar tills i juni när du är färdig, men att jag tror att du hade hatat Sverige just nu. Och här finns tentor också, ovanpå alltihop. Jag menar VERKLIGEN inte ”så njut nu” för jag FATTAR den vidriga känslan. Men här hemma missar du just ingenting och snart är de där tentorna över och då är du ledig och får träffa världens härligaste människa (Daniel tänker du men mig menade jag).
    Kram till dig!

  6. Pingback: Ett djupt andetag | THE BERKELEY BLOG
  7. Pingback: Att komma hem (och vända). | THE BERKELEY BLOG

Kommentera

