Four more years!

Igår var det alltså dags för det amerikanska valet. En stor projektor på Sproul Plaza, mitt på Berkeleys campusområde, visade spektaklet live. Det var valvakan jag inte visste att jag alltid drömt om!

Med galet mycket folk (ser ni alla som står på balkongen?) och fantastisk stämning.

Och i denna folkmassa fanns alltså även vi! Daniel, jag, Astrid och Maria.

Vi var glada och rädda om varandra.

Man kunde köpa popcorn och rosa sockervadd.

Alla hejade på Obama och det gjorde vi också.

Vissa dansade breakdance.

Alla kände hopp.

Efter några timmar gick vi till en bar för att höra bättre.

Och vid det här laget vet vi alla hur det gick! Romney fick hålla förlorartal och tacka för sig.

Det blev ”four more years” och alla fick gåshud när Obama sa: ”It doesn’t matter whether you’re black or white or Hispanic or Asian or Native American or young or old or rich or poor, abled, disabled, gay or straight. You can make it here in America if you’re willing to try.”

Efteråt firade folk på gatorna och främlingar kramade varann hårt. Hela världen kunde andas ut.


Ibland säger en film mer än tusen stillbilder – så jag har klippt ihop en till er! Här ser ni bland annat att det rullade in nya prognoser hela-hela tiden, och varje gång utlöstes mer och mer hopp, viftades flaggorna ivrigare, bultade hjärtan snabbare. När det ganska snart stod klart att Obama skulle vinna övergick det hela till ett stort kalas; men inte bara för Obama utan för ”USA” i allmänhet. Detta var som ni ser och hör (just det –  varning för hög ljudvolym!), en kväll vi sent kommer att glömma. Enjoy!

10 comments

  1. kitten

    Något underligt med min dator gör att jag inte kan se filmer från vissa sidor, här är en av de sidorna tyvärr, men ska hem till mamma snart så ska kolla på filmen där, kan tänka mig att det var otroligt mäktigt, varför stannade jag inte längre;)? hade varit så grymt😀 fast jag ångrar INGENTING att jag kom då jag kom älskling❤

  2. lidia dayan

    Fantastiskt stämning, jag håller med om att det var en upplevelse att vara med!!
    Det är roligt att se allt du berättar lilla älskling, och att det ser ut att ni mår bra, det glädjer mig verkligen.
    Jag har jobbat hela denna veckan som vikarie till Lotta på Olympia, som är i Perú, och därför hade inte svarat tidigare, men försökt ringa i tisdags för att gratulera till presidentevalet, och lämnat ett meddelande på din svarare:)
    Tusen pussar från mamma

    • the berkeley blog

      Ja och jag är så glad om jag kunde förmedla lite av stämningen till er! Ojoj, det låter intensivt med jobb. Men kanske kul att träffa elever också? Nu får du i alla fall unna dig att slappna av till helgen🙂 Tack för röstmeddelandet, jag lyssnade precis! Vi kanske kan skypa på söndag! PUSS

  3. Jullan

    Haha, jag ba ”neeeeeeeeej!” när jag läste rubriken, tänker hon stanna fyra år till i Kaliforninen???? Men det var ju bara Obama som skulle få vara president i fyra år till. Puh…

Kommentera

