Här bor jag

Vi börjar med lite omgivningar. Här ser ni blommor från lilla täppan framför huset.

Seven Palms Grocery Store – affären på hörnet.

Lummiga Euclid Avenue.

Vinnies – snabbmatställe runt hörnet som jag inte ätit på men vars fina interiör fick komma med på bild.

Här är huset jag bor i – Hoyt Hall! Det är ett kollektiv (s.k. co-op) med 60 tjejer. De flesta är amerikaner men förutom jag och min svenska kompis Maria, finns även fyra tjejer från England, en från Hong Kong, en från Italien och en från Holland.

Här är min gata, Ridge Road. Som ni ser pryds den av girafflånga palmer, vilket är en hit.

Husets roof-top bjuder på en fin utsikt över takåsar och trädkronor. Här kan man hänga sin tvätt, sola och umgås. Det ska dessutom tydligen bli snygga solnedgångar här, ska försöka fånga en på bild!

Maria och jag sitter ofta och dricker te och snackar (”ventilerar”). Här framför porten. Bilden är tagen av Lidewij Arthers – den holländska tjejen.

Klockan halv sju varje dag serveras det middag. Man börjar köa från klockan sex genom att placera sin tallrik i trappen. Det finns sällan riktiga tallrikar till alla, så kommer man sent får man haffa en bricka, ett plastlock eller något annat lämpligt att äta på. Eftersom varje persons lilla ”dukning” är unik vet man vilken plats i kön som är ens egen, så då kan man gå iväg och göra annat tills det är dags att äta.


Middagen lagas av team om två. Här ser ni Stella göra i ordning rostade tomater.


När middagen är klar kommer kockarna ut och berättar vad de har lagat, och sedan får alla hjälpa sig själva. Det har hittills varit väldigt bra och hälsosam mat. Ofta vegetariskt eller veganskt.


På söndagsmiddagarna hålls ”Council” – husmöte. Då sker omröstningar och diskussioner kring saker som berör boendet.

Mayra & Mimi!

Det fina med att bo tillsammans med andra är att det ofta är någon som har bakat något gott! Det saknade jag när jag flyttade från min korridor. Här har vi chocolate-chip-scones och nektarinpaj.

Haken med det här boendet är att man måste ägna 5 timmar i veckan åt olika hushållssysslor. Här tar jag hand om frukostdisken.


Huset är i allmänhet väldigt slitet och nergånget, men det är fritt fram att ”förbättra” valfri yta genom ett konstverk. Någon har till exempel valt att tapetsera trappväggen till fjärde våningen med tidningsurklipp. Kanske inte helt lyckat. Men på väg upp mot takterrassen har någon målat ett Matissemotiv som jag känner igen hemifrån. Det gör mig glad och får därmed avrunda dagens inlägg.

Ps: Bilder på mitt rum kommer när jag fått i ordning det litegrann!

5 comments

  1. lidia dayan

    Jag tycker att det ser riktigt trevligt ut, som en student bostad, lite bohemiskt och att man kan påvera med sina bilder, jag kan tänka mig att bo där!
    Jag gillar kollektiv tänkande. Att dela upp arbetet har sina fördelar.
    Vilken snygg tjej, Elisi!!
    Ta några bilder av ditt rum INNAN förbättringen-
    tusen pussar mamma

  2. Michael Karlsbad

    Syrran det ser ut som att du har det hur bra som helst!
    Värsta drömtillvaron🙂 kommer mer än gärna och besöker!
    Massa pussar,
    Michael

  3. Pingback: The Guide « THE BERKELEY BLOG

Kommentera

